Wczesne wspomaganie rozwoju dziecka
rozumiane jest jako wczesne oddziaływanie rewalidacyjno-wychowawcze stymulujące rozwój, obejmujące potrzeby wychowawcze dziecka z uwzględnieniem potrzeb rodziny.
Zespół wczesnego wspomagania rozwoju dziecka przy ZSS w Grójcu istnieje od 2009 roku. Działamy w oparciu o Rozporządzenie Ministra Edukacji Narodowej z dn. 11 XI. 2013r. w sprawie organizowania wczesnego wspomagania rozwoju dziecka (Dz.U. z 2013 r. poz. 1257). Terapię prowadzimy na podstawie opinii o potrzebie wczesnego wspomagania rozwoju dziecka, którą wydaje poradnia psychologiczno-pedagogiczna w miejscu jego zamieszkania. Obejmujemy opieką dzieci od chwili stwierdzenia niepełnosprawności do momentu podjęcia przez dziecko nauki w szkole.
Zajęcia w ramach wczesnego wspomagania organizuje się w wymiarze od 4 do 8 godzin w miesiącu, w zależności od możliwości psychofizycznych i potrzeb dziecka. Są prowadzone indywidualnie z dzieckiem i jego rodziną.
W przypadku dzieci, które ukończyły 3 rok życia, zajęcia w ramach wczesnego wspomagania mogą być prowadzone w grupach liczących 2 lub 3 dzieci, z udziałem ich rodzin. Terapia dzieci, które nie ukończyły 3 roku życia, może być prowadzona także w domu rodzinnym.
Co wczesne wspomaganie umożliwia dziecku?
● hamuje pogłębianie się niepełnosprawności, a czasem pozwala na całkowite ustąpienie niekorzystnych zmian, gdy nie są one jeszcze utrwalone
● stymuluje rozwój psychiczny, fizyczny, umysłowy
● pozwala na wykorzystanie potencjału dziecka w zakresie funkcji poznawczych, małej, dużej motoryki, komunikacji i socjalizacji
● stwarza kontakty z rówieśnikami
● wpływa na poprawę ogólnego stanu zdrowia
● zapobiega występowaniu nieprawidłowości w rozwoju psychoruchowym dziecka
● pomaga w budowaniu trwałej więzi z najbliższymi
● zwiększa sprawność w zakresie samoobsługi
Co wczesne wspomaganie umożliwia rodzicom?
● pomoc w procesie adaptacji do warunków życia, wynikających z faktu wychowywania dziecka niepełnosprawnego
● pomoc w odpowiedniej organizacji środowiska domowego
● pomoc w budowaniu realistycznych oczekiwań w stosunku do rozwoju dziecka zgodnych z jego możliwościami
● uzyskanie specjalistycznej wiedzy i umiejętności praktycznych
● kształtowanie pozytywnego kontaktu i relacji z dzieckiem
● naukę rozpoznawania zachowań dziecka i odpowiedniej ich interpretacji oraz prawidłowej reakcji na nie
● instruktaż i poradnictwo w zakresie działań rewalidacyjnych
W skład zespołu wwr wchodzą osoby posiadające przygotowanie do pracy z małymi dziećmi o zaburzonym rozwoju psychoruchowym:
● pedagog
● psycholog
● logopeda / neurologopeda
● fizjoterapeuta
● terapeuta integracji sensorycznej
● terapeuta Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
● terapeuta stosowanej analizy zachowania (metoda behawioralna)
Zadania zespołu wczesnego wspomagania rozwoju dziecka:
● ustalenie wielospecjalistycznej diagnozy psychologicznej, logopedycznej, ocena sfery ruchowej dziecka
● opracowanie i wdrażanie szczegółowego, wielospecjalistycznego i kompleksowego postępowania w sferze psychicznej, ruchowej, społecznej i emocjonalnej
● śledzenie rozwoju dziecka poprzez ponawianie diagnozy oraz dostosowywanie jej do zmieniających się potrzeb rozwojowych i zdrowotnych dziecka
● dostarczanie rodzicom informacji o możliwych formach pomocy oraz niezbędnych adresów
● pomoc w nawiązywaniu kontaktów z innymi rodzicami będącymi w podobnej sytuacji
Formy działalności wczesnego wspomagania rozwoju przy ZSS w Grójcu:
● zajęcia stymulujące ogólny rozwój dziecka
● zajęcia metodą behawioralną
● zajęcia logopedyczne
● rehabilitacja ruchowa
● terapia SI
● zajęcia Ruchu Rozwijającego W. Sherborne
● warsztaty dla rodziców
● działalność informacyjna (adres mailowy wwr.grojec@wp.pl – login i hasło u terapeutów)